ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ για το μάθημα «Αναλυτική Χημεία Περιβάλλοντος (ΕΜΠ42)»:
Ι_ Τεχνικές Φασματομετρίας Μάζας – Θεωρία και εφαρμογές στην περιβαλλοντική ανάλυση
Έναρξη: Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2023
Αίθουσα: Α203 (αν ο αριθμός των ΜΦ είναι μεγαλύτερος από 10 θα υπάρξει αλλαγή αίθουσας)
Ωρολόγιο Πρόγραμμα των διαλέξεων: Τρίτη 10-12 πμ και Τετάρτη 12-14 μμ
Το μάθημα έχει ιστοσελίδα στο e–class (είσοδος επιτρεπτή μετά την εγγραφή):
https://www.chemistry.uoc.gr/eclass/courses/CHEM–POST106/
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: EMP42
Συνθηματικό (PW): Env_Anal_Chem
Στην ιστοσελίδα θα αναρτάται το συνεχώς ανανεωμένο υλικό του μαθήματος και τα αρχεία ppt των παραδόσεων.
!Τα μαθήματα θα διεξάγονται δια ζώσης (ενδεχομένως με χρήση μάσκας προστασίας) ή μέσω της πλατφόρμας ZOOM.
!Αν υπάρξουν φοιτητές ERASMUS το μάθημα θα διεξάγεται στα Αγγλικά.
Ο διδάσκων
Ευριπίδης Στεφάνου (evris.stephanou@uoc.gr, Τηλ. 2810-545028
ΥΛΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
ENVIRONMENTAL ANALYTICAL CHEMISTRY (EMP42)
The objectives of the postgraduate course Analytical Environmental Chemistry (EMP42), «Mass Spectrometry & Chromatographic Techniques: Theory and Applications in Environmental Chemical Analysis», are:
1) To consolidate the basic principles of Mass Spectrometry and Chromatography,
2) To present the modern instrumentation of Mass Spectrometry, Chromatography, and Mass Spectrometry – Hyphenated Chromatographic Techniques for Environmental Analysis
3) To acquaint postgraduate students with the identification of chemical structures with Mass Spectrometry, and
4) To practice with the applications of Mass Spectrometry-Chromatography techniques in environmental analysis:
!Gas Chromatography/Mass Spectrometry GC/MS !Liquid Chromatography/Mass Spectrometry LC/MS !Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry ICP/MS
- I) Course content
I.1 Mass Spectrometry (Euripides G. Stephanou)
!Theory of Mass Spectrometry
!Basic instrumentation of modern Mass Spectrometry: » Vacuum System
» Sample Introduction Devices: Direct introduction; Sample introduction from chromatography (GC & LC)
» Ion Sources and Ionization Techniques – Theory and Operation: Electron Impact (EI); Chemical Ionization (CI); Electrospray Ionization (ESI); Matrix Assisted Laser Desorption Ionization (MALDI);
» Mass Analyzers & separation of charged masses (ions) – Theory and Operation: Double Focusing (Sector) Analysis; Quadrupole Mass Analyzer (Q; full scan and selected ion monitoring); Tandem Mass Spectrometry; Ion Trap; Orbitrap; Time-of-flight (TOF); Combinations (ESI-TOF; TOF-MALDI; Q-TOF); Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry (ICP-MS); Resolution of Mass Analyzers
!Detection of Ions
!Mass Spectra:
» Interpretation of Mass Spectra – Theory and applications » EI mass spectra
» CI mass spectra » ESI mass spectra
!Applications of Mass Spectrometry:
» Analysis of Organic compounds (EI-MS; CI-MS; ESI-MS) » Analysis of Biomolecules (ESI-MS)
» Elemental Analysis (ICP-MS)
!Applications of Mass Spectrometry – Hyphenated Chromatographic Techniques in Environmental Analysis:
» Analysis with GC-tandem MS of polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) and persistent organic pollutants (POPs) in the atmosphere
» Analysis of drinking water disinfection by-products with GC-EI/CI-MS and LC-ESI-MS
» Determination and separation of bisphenol A, phthalate metabolites and structural isomers of parabens in biological liquids with LC-ESI-tandem MS
» Analysis of atmospheric particle-bound trace metals with ICP-MS
I.2 Chromatography (Nikolaos Michalopoulos)
!Role of separation in Analytical chemistry !Basics, theory and types of separation.
» Role of pH in separation
» Counter current distribution as the basis of chromatographic techniques » Basics, theory and types of chromatography
!Gas-chromatography
» Type of columns in GC » Mode of injections
» Type of detectors in GC
» Qualitative and quantitative analysis in GC
!Liquid-chromatography » Normal phase HPLC
» Reverse phase HPLC
» Separation modes in IC
» Type of detectors in HPLC
» Qualitative and quantitative analysis in HPLC » Derivatisation methods
Examination
!Written Examination (70% of total grade)
!Presentation of Research Publications (30% of total grade)